maandag 16 maart 2015

14/03/2015: Elseworlds: Final Eternal Weekend, Vintage style!

Waar ik de vorige keer nog mopjes kon maken over het lang uitblijven van een nieuw toernooiverslagje, begint het nu ronduit genant te worden. Maar waar zitten ze toch allemaal, de legacytoernooien? Heeft het nu echt van de finale van de Belgian Legacy Cup tot nu, half maart, geduurd eer er nog eens een goed toernooitje was? Jeetje.

Anyhoo. We zijn er weer, en hoe! Na het Final Eternal Weekend van Magic Club Mol kan ik immers maar liefst twee toernooiverslagen schrijven. En da's zowel goed als slecht nieuws. Goed, want toernooien van Magic Club Mol zijn de leukste van het land, en slecht, want het Final Eternal Weekend is precies dat: het allerlaatste toernooi van Magic Club Mol. Voor de gelegenheid liet Dr. Deathrite zich zelfs verleiden tot een toernooitje vintage!

Toegegeven, ik ken geen ene reet van vintage. Ik copy-paste dus de volgende lijst van TCDecks, merk op dat er maar 59 kaarten inzitten, en ram er een Vampiric Tutor bij. Dat kan nooit slecht zijn.

3 Deathrite Shaman
3 Delver of Secrets
4 Young Pyromancer

1 Ancestral Recall
1 Ancient Grudge
1 Brainstorm
1 Flusterstorm
2 Abrupt Decay
2 Spell Snare
2 Steel Sabotage
3 Mental Misstep
3 Lightning Bolt
4 Force of Will
4 Gush
1 Vampiric Tutor

1 Dack Fayden

1 Ponder
1 Time Walk
1 Treasure Cruise
3 Preordain

1 Black Lotus
1 Mox Jet
1 Mox Ruby
1 Mox Sapphire

1 Island
2 Underground Sea
2 Tropical Island
2 Volcanic Island
4 Polluted Delta
3 Scalding Tarn

R1: VS blauwe belcher: 1-2 (0-1)
Een formaat spelen dat je nog nooit getest, gespeeld of zelfs maar fatsoenlijk bekeken hebt met een netdecklijst die maar 59 kaarten telt. Wat kàn er mis gaan? Een T1 Goblin Charbelcher dankzij drie Moxen, blijkbaar. Vergeleken daarbij is mijn T1 Mox Ruby en Deathrite Shaman vrij knullig. Op T2 heeft mijn tegenstander genoeg mana om de Belcher te activeren, en doet dat dan ook maar. Kan je hem geen ongelijk in geven.
0-1

G2 mag ik beginnen. Ik open met een Black Lotus die ik opoffer voor een Young Pyromancer en speel nog een Mox Sapphire. Geen ideaal gebruik van een Lotus, maar ik heb een vrij goed beest, en een open blauwe mana om Steel Sabotage te spelen. Vooruit denken loont, want ik kan de Sabotage gebruiken om een Time Vault te neutraliseren.

Ik kan een paar beurten aanvallen met de Pyromancer en zijn tokens (extra value van Time Walk!) terwijl mijn tegenstander een Expedition Map opvolgt met een Tolarian Academy en weinig meer. In response op zijn Diminishing Returns bounce ik nog even z'n Voltaic Key met een tweede Steel Sabotage, zodat die mee geshuffled wordt. Zijn Diminishing Returns geeft mij pure gas in de vorm van een Black Lotus, 2 Force of Will, een Flusterstorm en een Gush, zodat ik zijn Ancestral Recall kan counteren en kortelings daarna vlot kan winnen.
1-1

In G3 zie ik voor het eerst hoe broken Vintage wel kan zijn. Mijn tegenstander opent met een Lotus en twee Moxen, speelt Defense Grid van de Moxen en ontlokt mijn Force of Will. Vervolgens kraakt hij de Lotus voor een Ancestrall Recall, raapt drie kaarten, speelt nog een Mox en heeft daardoor net genoeg mana voor Tinker. Zo komt er op beurt 1 een Time Vault in het spel. In mijn eigen eerste beurt speel ik een Young Pyromancer, maar wanneer hij op zijn tweede beurt een Voltaic Key kan spelen, is het spel gedaan.
1-2

R2: VS Doomsday: 1-2 (0-2)

Een bekend gezicht in R2! Ondanks het feit dat ik hem meermaals heb horen spreken over Doomsday, slaag ik er eventjes niet Tom De Decker op het juiste deck te zetten, en van G1 word ik niet wijzer. Met een Duress pakt Tom mijn Gush, maar dankzij mijn T2 Young Pyromancer heb ik een creature. Tom doet verdacht weinig terwijl ik beurt na beurt schop met een Goblin Piker  omdat ik maar geen instants of sorceries kan vinden. Met Thoughtseize pakt Tom m'n Steel Sabotage, maar dankzij m'n Pyromancer en een Deathrite Shaman, win ik. Vintage: het formaat waar je soms in beurt 1 dood bent en waar je soms je tegenstander doodmept met een 2/1 beestje. Dit formaat man, dit formaat...

No such luck in G2: dankzij een Vampiric Tutor opT1 speelt Tom op T2 een Doomsday, wat game is. Met een Black Lotus speelt hij Laboratory Maniac, waarna hij z'n library leegraapt met cantrips en zo wint. Dit formaat man, dit formaat.
1-1

In G3 begin ik weinig spectaculair met een Preordain, die ik op T2 opvolg met een Pyromancer. Ik krijg al snel een stevig legertje op de been, dat helaas in 1 klap weggevaagd wordt door een Toxic Deluge. Tom Resolvet nogmaals de Doomsday, ik counter de verkeerde spel (les van het weekend: counter ALTIJD Yawgmoth's Will. ALTIJD.
1-2

R3: VS Merfolk: 2-0 (1-2)
Merfolk... Ah, that takes me back. Ik merk wel snel dat m'n tegenstander net als ik eigenlijk geen vintage-ervaring heeft en dan nog het nadeel heeft een deck te spelen met een laag powerlevel. Ik verlies een counterwar om een Vampiric Tutor en een Brainstorm wat me eventjes zuur dreigt op te breken, maar dankzij Lightning Bolts, Delvers en Deathrites loopt de damage vrij snel op.
1-0

Dat verschil in rauwe power blijkt in G2 feller dan ooit. Mijn tegenstander speelt relatief onschuldige beestjes, terwijl ik met Dack Fayden een Gush raap, die ik meteen ook speel.


Een Pithing Needle op Dack is eventjes vervelend, maar geenszins een probleem. Tot ik volledig banaantjes ga en met Ancestral Recall een Deathrite Shaman, Abrupt Decay en Ancient Grudge (voor de Pithing Needle) raap. Tegen zoveel card advantage kan mijn tegenstander niet op en al snel eindigt het spel.
2-0

R4: VS Stax: 2-1 (2-2)
Oh boy, mijn een deck met Metalworker. Spannend! In mijn eigen T1 ruim ik dankzij twee Moxen met Abrupt Decay zijn T1 Metalworker op en hou ik nog mana over om zijn T2 Grindstone te counteren met Steel Sabotage. Ik Bolt een Painter's Servant en Force een Memory Jar, maar toch ontglipt het spel me wanneer ik geen oplossing heb voor een Goblin Welder. Ik heb dan wel een Dack Fayden, maar die Goblin Welder maakt het nagenoeg onmogelijk om m'n tegenstander te verhinderen z'n combo samen te stellen.
0-1

In G2 lukt dat wèl. Ondanks een Sphere of Resistance kan ik in response op z'n Grindstone z'n Painter's Servant Ancient Grudge'n, de Grudge flashbacken om ook van een Voltaic Key af te geraken en een Nature's Claim spelen op de Grindstone in response op een nieuwe Painter's Servant. Zelf heb ik een Young Pyromancer liggen die van al die actie heel veel vriendjes krijgt en al snel het spel wegkaapt.
1-1


Vreemd spel, G3. Mijn tegenstander opent met een T1 Trinisphere, en ik voel de bui al hangen. Tegen dat ik drie mana heb, liggen er ook al een Sphere of Resistance en een Thorn of Amethyst. Lijkt er dus niet op dat ik nog veel ga spelen. Ik slaag er wel in een Delver te resolven, die de beurt nadien flipt. En dan gebeurt het ondenkbare. Mijn tegenstander raapt beurt na beurt een extra Sphere of Thorn, waardoor ik NOOIT meer IETS kan spelen, maar wel nog iedere beurt voor 3 kan aanvallen met de Delver. Op een gegeven moment komt m'n tegenstander tot de vaststelling dat z'n Sphere-effecten hem zelf ook verhinderen spells te spelen die hij wil spelen.

Ik besef dat ik geluk heb en rij de Delver naar de overwinning. Dit formaat man, dit formaat.
2-1

R5: VS MUD:  2-1 (3-2)
Oh boy, een deck met Metalworker... Daar is het nieuwe ondertussen wel vanaf. Gelukkig is mijn tegenstander een toffe kerel en spelen we een leuke pot. In de early game kan ik een Sol Ring raken met Mental Misstep, Force ik een Lodestone Golem en Ancient Grudge ik een Kuldotha Forgemaster. Juist ja. de "early" game. Ik resolve ook twee Young Pyromancers maar kom vervolgens in een stalemate wanneer Steven een Wurmcoil Engine krijgt waar ik geen oplossing voor heb. Steven valt mij aan, ik chump met een token, hij gaint 6, ik val hem aan, doe iets meer dan 6 damage. Telkens weer opnieuw. Tot ik ook een Deathrite Shaman trek en zo de stalemate kan breken.
1-0

In G2 speelt MUD zoals ik het ook in Legacy ken: een snelle Metalworker met Lightning Greaves en de dikke bakken blijven buitenkomen om mee te spelen. Forgemaster, Staff of Nin, Wurmcoil Engine... Ik denk dat alleen mijn Deathrite Shamans een Staff of Nin overleven, en die zijn logischerwijs geen partij voor een Wurmcoil Engine. Yikes...
1-1

In G3 bewijs ik alweer dat ik kan topdecken als een Fransman. Ik kan een Thorn of Amethyst Force'n, maar zit met een klein probleem als er alweer een Wurmcoil Engine landt. Ik heb weliswaar een Nature's Claim voor de Engine, maar daar heb ik weinig aan tegen de tokens die achterblijven. Laat de volgende kaart een Ancient Grudge zijn... Ondertussen heb ik een Delver die snel flipt en een Young Pyromancer die met volle teugen geniet van al die gespeelde spells.
2-1

R6: VS MUD: 2-1 (4-2)
Oh boy, een deck met Metalworker... Alweer? Serieus Vintage. Je kan spelen met de ALLE Magickaarten die ooit gedrukt zijn, op een paar exemplaren met bizarre ante-regeltjes na, en iedereen speelt Metalworker. Dit formaat man, dit formaat.

G1 heb ik niets in de pap te brokken. Mijn tegenstander speelt een T1 Metalworker, sloopt al mijn landjes met Wastelands en steelt mijn Deathrite Shaman met Duplicant. Een Sphere of Resistance, Tangle Wire en Lodestone Golem later is het spel gewoonweg hopeloos.
0-1

Meer chance in G2. Ik resolve een T1 Young Pyromancer en volg in T2 op met een Ancestral Recall die een Gush, een Mox en nog wat leuks raapt. Mijn Pyromancer krijgt ammo genoeg om al snel erg uit de hand te lopen, terwijl mijn  tegenstander geen verdediging die naam waardig kan opzetten.
1-1

In G3 begint mijn tegenstander met, u raadt het, een Metalworker. Gelukkig heb ik zelf een vette T1 play in de vorm van land drop, Black Lotus, sac voor rood, speel Young Pyromancer en Ancient Grudge op Metalworker. Mijn tegenstander is z'n snelle mana kwijt terwijl mijn klok nog een beetje sneller wordt door een Delver of Secrets.
2-1

Waaauuw. Dus dit is Vintage? Ik kan hier best aan wennen. Het is onvoorstelbaar welke idiote dingen je allemaal op een beurt kan doen, ik word herenigd met mijn grote liefde Mental Misstep en Gush is echt een kaart naar mijn hart. Op instant speed dan nog! Stel je voor. Ik word uiteindelijk 14e en val zo net naast de prijzen en, belangrijker, een plaats na Nico. Verduiveld. Volgende keer beter zou ik zeggen, ware het niet dat Vintage reteduur is, en de kans nagenoeg nihil is dat ik er ooit in ga investeren. Ah well. Ik heb nog steeds m'n speciale proxies van Magic Club Mol.

Plusjes
+ Vintage, het formaat. De waanzin, de waanzin!
+ Het goede gezelschap, de usual suspect. You know who you are.
+ De fantastische sfeer en organisatie van bij Magic Club Mol. En de broodjes, die nog steeds om voor te moorden zijn.
+ Een vrij goede beurt maken in m'n eerste toernooi in een formaat dat ik echt NIET ken. 4-2 en 14e van de 43 deelnemers? Seems legit.
+ Mogen spelen met Mental Misstep :3

Minnetjes
- Beetje jammer dat ik niet echt veel verschillende decks gezien heb. Maar ach.

Een dagje Vintage is alvast een mooie opwarmer voor het main event: het allerlaatste legacytoernooi van Magic Club Mol op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten