zondag 1 juni 2014

30/05/2014: The race is on!

Neen maar. Nog eens een update. Het is afgelopen maand oorverdovend stil gebleven op deze blog. Een toernooiverslag van het grootste Europese Legacy-evenement van het jaar, de Bazaar of Moxen waar ik zo naar uitkeek, moet ik mijn lezers helaas verschuldigd blijven. Door onverwachte en uitermate betreurenswaardige familiale omstandigheden ben ik immers genoodzaakt geweest mijn plezierreisje naar Annecy af te zeggen. Alleszins nog proficiat voor de Belgen, die er mooie resultaten neer hebben gezet.

Het is geen al te leuke maand geweest, met weinig tijd (of goesting) voor Magic.

Een onverwachte aankondiging op de site van Wizards vorige week, schudt me plots wakker. Linkje geopend, berichtje gelezen?

TL;DR: het bye-systeem voor GP's op basis van Planeswalker Points, verandert. Er zal vanaf 30 augustus niet meer naar de punten van het voorgaande seizoen, maar van het voorgaande jaar gekeken worden om byes toe te wijzen.
De thresholds zijn als volgt:
 
1300 PWP's: 1 bye
2250 PWP's: 2 byes
 
3 Byes zijn vooralsnog enkel toegankelijk voor Hall of Famers en Gold/Platinum Pro's.
 
The catch? Het "jaar" waar naar gekeken wordt om de byes van het komende jaar te bepalen, eindigt op 02/06/2014. Maandag, dus. Laat ik zelf toevallig nèt op 1276 punten staan. Oh boy. The race is on.
 
24 Planeswalker Points verdienen op een weekend, 't is geen simpele opgave, als er toevallig geen GP in de buurt is. Gelukkig zijn er nog altijd de Legacy-avonden in Oberonn op vrijdag. Laten we daar al maar eens mee beginnen.
We lokken weer 14 man, wat ons 4 rondes Legacy oplevert. En 1 Planeswalker Point.
(En nog 23 PWP te gaan)

R1: VS Death & Taxes: 2-0 (1-0)
Ah, onze Waalse vrienden zijn nog eens van de partij. Mijn tegenstander speelt, zoals we ondertussen van hem gewoon zijn, Death & Taxes. Hij mag beginnen. Zijn T1 Aether Vial hapt een Force of Will, omdat ik eerlijk gezegd genoeg heb gehad van domme Flickerwisp-truukjes. Die beslissing loont, want op beurt 3 moet hij zijn Stoneforge Mystic hardcasten.
Ik Daze, hoewel hij de extra mana gerust kan betalen. Het was dan ook niet mijn bedoeling de Stoneforge te counteren, maar zijn Wasteland te laten tappen, zodat hij mij niet van m'n T3 Liliana kan afhouden, die dan wel met Stoneforge afrekent. En precies dat gebeurt.
De Mystic heeft een Batterskull gehaald, dus Thoughtseize ik eens om er vanaf te geraken. Ik zie naast de Batterskull een Jitte, een Thalia, een Canonist, een Aven Mindcensor en een Mother of Runes. Mijn tegenstander zit wat krap qua mana, dus lijkt de Jitte een groter probleem dan de Batterskull. Ondertussen krijg ik ook de kans een True-Name Nemesis te spelen, en die is eigenlijk gewoon game.
1-0
 
G2 gaat wat moeizamer. Na een ongelukkige Runed Halo van mijn tegenstander op Deathrite Shaman (spoiler: dat doet geen fluit) bouwen we allebei een respectabele boardpositie uit, en mijn True-Name Nemesis moet thuis blijven om te dienen als blocker voor een verdomd enge Mirran Crusader.
 
Pop Quiz!  Waarom werkt dit niet tegen Deathrite Shaman?
 
Ik heb een geflipte Delver, maar een Serra Avenger met Mother of Runes-backup blokkeert het luchtverkeer. Ik ram mijn Delver naar de Avenger, die blockt en vervolgens protection krijgt van de Mother. Die Mother is nu wel getapt, en dus een sitting duck voor een van de twee Abrupt Decays in m'n hand. De volgende Decay eet de Avenger op. Mijn tweede Delver flipt en geeft me een klok, die volstaat om het spel te winnen.
2-0
(En nog 20 PWP te gaan)
 
 
R2: VS UR Delver-burn: 2-0 (2-0)
Geen makkelijke tegenstander, deze ronde. Vorige keer heb ik hier ook al van verloren, en zelfs denken aan een Price of Progress doet al pijn.
 
De eerste game is vrij uneventful. Ik krijg in de early game twee beurten meppen van een Goblin Guide. De derde keer laat ik hem nog aanvallen, wat mij een landje oplevert, waarna de Goblin Guide als beloning voor zijn harde werk een Abrupt Decay krijgt voor hij zijn schade kan doen. De Tarmogoyf die ik vervolgens kan spelen is 5/6, ruim buiten het bereik van een Lightning Bolt. Het is dan ook op de rug van deze Goyf dat ik naar de overwinning rijd.
1-0
 
Met een mulligan naar 5 on the play heeft m'n tegenstander nog voor het spel goed en wel begonnen is al een behoorlijke achterstand. Ik speel niet m'n beste Magic in G2 en vergeet blijkbaar al wel eens een aanval voor een substantieel getal aan damage. Gelukkig heb ik wel genoeg common sense om een Price of Progress in mijn beurt te Daze'n, zodat ik alleszins 2 damage minder krijg omdat ik een Underground Sea terug naar m'n hand haal, die ik vervolgens opnieuw kan spelen, zodat ik ook nog een Surgical Extraction op de Price of Progress kan spelen. Om onverwachte blow-outs moet ik me dus alvast geen zorgen maken. De positie van mijn tegenstander verbetert niet, terwijl ikzelf met twee Tarmogoyfs kan schoppen. De Delver of Secrets en de Sylvan Library die nog volgen, zijn eigenlijk alleen maar icing on the cake.
2-0
(En nog 17 PWP's te gaan...)
 
R3: VS Jund: 1-2 (2-1)
Yay. Tegen Arno, met Jund. Niet onwinbaar, maar zeker geen fijne match-up, omdat Jund niet alleen Wastelands heeft, maar zelf ook Deathrite Shaman speelt, wat het mij nog wat moeilijker maakt om mana te hebben.

In G1 ontsnap ik gelukkig aan dat lot. We bouwen allebei een stevige positie uit en al snel wordt het een race die ik win op de rug van mijn True-Name Nemesis. Deathrite Shaman draagt zijn steentje bij, en verhindert een Waste-lock door een Wasteland en een Life From the Loam te verwijderen uit de graveyard.
1-0
 
No such luck in G2. Een Wasteland op Underground Sea, gevolgd door een Surgical Extraction op diezelfde Underground Sea, houdt me van mijn mana af, en hoewel ik me nog kranig weer en Arno naar 5 weet te brengen, verlies ik.
1-1
 
G3 is zo mogelijk nog gortiger. Waste Sea, Extract Sea en dan nog een lock met Wasteland en Life From the Loam voor de andere landjes en removal voor de beestjes. Ik twijfel er nog even aan m'n eigen Deathrite Shaman te Submergen wanneer die voor deze hele rotzooi op beurt 2 een Abrupt Decay vangt, maar doe dat niet. Een beslissing die me zuur opbreekt, omdat die Deathrite me tenminste nog een beetje mana had kunnen opleveren. Them beats.
1-2
(En nog steeds 17 PWP's te gaan...)
 
 
R4: VS Elfball: 1-0 (3-1)
Elfball is ook geen match-up waar ik veel vertrouwen in heb. 2-Mana Decays spelen op 1-mana elfjes is nu niet meteen spannend. Bovendien kan ik, zelfs als ik een counter heb voor de Natural Order, nog steeds gewoon doodgaan aan een overweldigend aantal elfjes.
 
In G1 probeer ik het aantal elfjes wat binnen te perken te houden terwijl ik zelf een middelmatige beater of twee heb. Helaas heb ik geen counter voor de Natural Order wanneer ik op 11 sta. Mijn tegenstander zoekt een Craterhoof Behemoth en valt aan... voor 8. Kleine misplay daar. Om de Natural Order te kunnen casten moest mijn tegenstander immers al zijn elfjes tappen. Ik neem de damage en ga naar 3, en mep mijn tegenstander, die door de aanval met Behemoth geen blockers meer over heeft, dood op de backlash.
1-0
 
G2 loopt lang en gaat in essentie nergens naar. Ik heb de Force of Will met blauwe kaart klaar voor de Natural Order, maar kan ondertussen weinig doen aan twee aanvallende Nettle Sentinels. Ik kan er weliswaar steeds eentje blocken met mijn True-Name Nemesis, maar die wordt dan weer teruggehaald door Wirewood Symbiote en opnieuw gespeeld om de andere Sentinel te untappen. Die nonsens kan ik gelukkig een halt toeroepen met een Abrupt Decay op de Symbiote, maar de schade is al lang gedaan.
Ik stabiliseer uiteindelijk op 2, en kan mijn Deathrite Shaman niet gebruiken omdat er aan de overkant van het veld er ook eentje ligt die maar al te graag een instant of sorcery zou opeten. Na een Wasteland op zijn Bayou moet ik me daar alvast geen zorgen om maken, maar een beestje opeten om een beetje leven te winnen zit er nog steeds niet in. Omdat mijn tegenstander soms niet voldoende druk zet, slaag ik erin de dans te onspringen, en we komen in een stalemate.
Het wordt eng als er ook nog eens een Scavenging Ooze komt, die ik gelukkig kan pareren met mijn Nemesis. De tijd verstrijkt, en we gaan naar de extra rondes. In zijn voorlaatste beurt cast mijn tegenstander een reusachtige Green Sun's Zenith en haalt... Worldspine Wurm.
 
 
Met een gigantische Ooze, een 15/15 trampler en wat kleine elfjes ziet het er niet goed uit voor die laatste beurt. Gelukkig heb ik twee Submerges op rij kunnen trekken, waarmee ik het probleem van de Wurm en de Ooze oplos. Blij dat dat geen Progenitus was. De elfjes block ik en wanneer het stof is opgetrokken, leef ik nog steeds en wordt deze game een draw.
1-0
(En nog 14 PWP's te gaan)
 
Goed. Het zit er weer op, en met een tweede plaats en een kadobon van 20 euro kan ik niet ontevreden zijn. Ik sta bovendien 10 punten dichter bij mijn doel: een jaar lang een felbegeerde bye hebben op iedere GP die ik speel. Maar ik moet er nog 14 bijeen zien te sprokkelen, en de tijd dringt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten