maandag 25 augustus 2014

24/08/2014: BLC-Trial in Mol

Dalende temperaturen, vermoeidheid, een lelijke hoest en een alarmerend laag Goesting-peil in de tank... Ik moet toegeven, het had niet veel gescheeld of ik was afgelopen zondag in bed blijven uitzieken, heerlijk in mijn warme deken gedraaid als een gigantische broodje Jeroen...

Maar fuck dat, er is Legacy! Een BLC-Trial dan nog wel!

Na al verstek te hebben gegeven voor de legacytoernooien in Gent en Brussel, besluit ik m'n Thoughtseizes nog maar eens uit m'n T2 deck te halen en ze voor nobeler doeleinden te gebruiken: in Legacy combospelers het leven zuur te maken. Bovendien is het nog eens in Mol te doen, waar de sfeer altijd wat beter en relaxter is dan in de rest van het land. Om van de heerlijke broodjes kaas nog maar te zwijgen.
Ik ben een ontzettende one-trick pony, dus sleeve ik nogmaals the usual suspect Team America, met enkele kleine aanpassingen aan het sideboard:


4 Delver of Secrets
4 Deathrite Shaman
3 Tarmogoyf
2 True-Name Nemesis
1 Dark Confidant

1 Sylvan Library

2 Liliana of the Veil

4 Abrupt Decay
2 Thoughtseize
3 Hymn to Tourach
3 Daze
3 Force of Will
4 Ponder
4 Brainstorm

4 Underground Sea
2 Bayou
2 Tropical Island
4 Polluted Delta
2 Verdant Catacombs
2 Misty Rainforest
4 Wasteland

//sideboard//
2 Golgari Charm
3 Spell Pierce
2 Disfigure
3 Submerge
1 Force of Will
1 Vendilion Clique
1 Grafdigger's Cage
1 Krosan Grip
1 Life From the Loam


R1: VS Miracles: 2-0 (1-0)
Heerlijk, ronde 1 tegen Miracles. Ik speel deze matchup niet vaak genoeg om me er comfortabel bij te voelen. Discard is fijn, maar tegen een deck dat van de bovenste kaart van de stapel leeft, doet dat verdomd weinig. Gelukkig voor mij is dit de eerste keer dat mijn tegenstander het deck speelt, dus heb ik toch alvast de bovenhand wat ervaring betreft.

In G1 hou ik tegen beter weten in een onelander op basis van de cantrips en de Deathrite Shaman. Ik luck bovendien een tweede landje en kan zo een Sylvan Library spelen die het spel volledig domineert. De Tarmogoyfs die ik speel richten weinig schade aan omdat ze gecounterd of geploegd worden, maar dankzij een rake Fetch met een Ponder vind ik een True-Name Nemesis die voldoende druk kan blijven zetten. Omdat Miracles nu eenmaal weinig doet tot ze een Jace actief krijgen of voor een grote Entreat the Angels gaan, kan ik rustig extra kaarten blijven rapen met de bosbibliotheek zodat ik de overhand kan houden.
1-0

 
Ook in G2 krijg ik behoorlijk snel een Library op het veld die cruciaal is voor het verdere verloop van het spel. Wasteland is verbazingwekkend handig in deze game en weerhoudt mijn tegenstander ervan een Jace of een grote Entreat the Angels te spelen. Een dikke Tarmogoyf en een Deathrite Shaman beuken behoorlijk in op het levenstotaal van mijn tegenspeler, terwijl er in mijn hand nog een tweede Goyf en een  True-Name Nemesis wachten om over te nemen als mijn tegenstander een Terminus zou spelen. Dat doet hij niet, en de cavalerie kan rustig toekijken vanop de zijlijn.
2-0

R2: VS Elves: 1-1-1 (1-1-0)
Elves. Yuck. Niet mijn beste matchup. Elves speelt namelijk twee spelletjes tegelijk. Plan A, winnen op een Natural Order into Craterhoof Behemoth is vrij obvious. Niets weerhoudt hen er echter van mij gewoon met klein grut te overweldigen terwijl ik wanhopig een counterspell spaar voor de gevreesde Natural Order.

In G1 heb ik zowaar de counterspell in de vorm van Force of Will met een blauwe kaart. Ik denk aan mijn testssessies met Arno en redeneer dat ik die absoluut moet houden voor de spell waar ik on the spot van verlies, Natural Order. Ik laat dus met veel tegenzin een Glimpse of Nature resolven waardoor mijn tegenstander een mooie positie uitbouwt. En sure enough, als ik de Glimpse had gecounterd, had ik geen Force meer gehad voor de Natural Order die volgde. Helaas voor mij heeft hij er twee...
0-1

In G2 neem ik de touwtjes stevig in handen. Op beurt 1 speel ik een Grafdigger's Cage, die alle nonsens met Natural Order en Green Sun's Zenith een halt toeroept. Ik volg op met een Liliana en een Golgari Charm waar alleen zijn Dryad Arbor dankzij een Quirion Ranger aan ontsnapt. Mijn tegenstander heeft nu 1 land en geen beestjes in het spel, terwijl ik een actieve Liliana en wat later ook een geflipte Delver heb. Ik ben even ongerust wanneer een Abrupt Decay de Cage sloopt, maar mijn tegenstander staat op dat punt al dusdanig achter dat het niet veel meer mag baten.
1-1

Alweer een vroege Cage in G3 en alweer een sloophamer in de vorm van een Reclamation Sage. Het gaat gelijk op tot mijn tegenstander voor de Natural Order gaat en erop rekent met een Behemoth en een enkel beestje aan te vallen. Ik Submerge de Behemoth zodat ik niet alleen een dikzak minder heb om rekening mee te houden, maar ook nog eens 1 damage minder neem van de andere aanvaller wanneer de trigger van de Behemoth resolvet.
Toch ziet het er slecht uit wanneer een tweede Natural Order Ruric Thar op het veld tovert.

 Da's... best veel damage...

De tijd tikt voort en terwijl ik op het einde van m'n tegenstander z'n beurt nadenk over wat ik precies verwijder met de aangekondigde activatie van Deathrite Shaman, wordt tijd geroepen. Technisch gezien zitten we nog steeds in de beurt waarin mijn tegenstander Active Player is, dus krijg ik 3 extra beurten, en hij 2, wat hij me erg kwalijk neemt.
Ik besef maar al te goed dat winnen geen optie meer is en neem me voor dan op z'n minst niet te sterven door twee aanvallen lang mijn kleine beestjes voor de Ruric Thar en een steeds groter wordende Scavenging Ooze te smijten. Het spel eindigt in een draw, waarna mijn tegenstander me  beschuldigt van tijd rekken door "eens wat in de graveyard te gaan kijken". Omdat Deathrite-activaties nu eenmaal belangrijk  zijn vind ik dat ik in m'n recht sta, maar desondanks laten deze beschuldigingen toch een beetje een wrange nasmaak over deze match achter.
1-1-1

R3: VS ANT: 2-1 (2-1-0)
Het kan uiteraard niet mankeren op een toernooi: tegen een teamgenoot spelen. De ongelukkige van dienst is Maarten, die zowel gedownpaird wordt als plots tegen zijn slechtste matchup aan de tafel moet spelen.
Met wat landjes, 2 Force of Will en 2 Liliana heb ik geen al te spectaculaire openingshand in G1. Wanneer hij Cabal Therapy speelt, vermoed ik dat hij Force of Will zal noemen en smijt ik de twee Forces tegen de Therapy. Het kost me dan wel een leven, maar ik ben de twee Forces hoedanook kwijt en op deze manier verhinder ik ten minste dat hij ziet dat ik echt volledig aan zijn genade ben overgeleverd. Wanneer een tweede Therapy dan toch de Liliana's weet te pakken en Maarten z'n hand mooi kan sculpten met een Sensei's Divining Top, vrees ik dat de dodelijke Tendrils ieder moment kan volgen.

Which it doesn't.

Blijkbaar zijn de bovenste drie kaarten steeds weinig soeps en is Maarten wanhopig op zoek naar een Fetchland om te shufflen terwijl ik eerst met 1 en vervolgens met 2 4/5 Tarmogoyfs kan slaan. Gezien hij op 1 landje en een Lion's Eye Diamond vastzit, doet de Daze op zijn Ponder (die hem een shuffle zou geven) des te meer pijn. Al snel wordt duidelijk dat van combo weinig meer in huis komt.
1-0

G2 begint niet slecht wanneer ik met Wasteland een Underground Sea sloop en hem met Hymn 2 Cabal rituals afhandig kan maken. Helaas is dat soms niet genoeg: Maarten speelt, enigszins verrassend, een Ad Nauseam en raapt zo genoeg kaarten om een Past in Flames te gaan zoeken en spelen, waarna hij netjes kan afgaan.
1-1

Ik mag G3 beginnen en doet dat vrij smooth: T1 Deathrite into T2 Liliana. Maarten twijfelt of hij er voor moet gaan wanneer ik volledig uitgetapt ben na het casten van de Liliana, maar besluit dat hij liever niet in de Force of Will (die ik niet heb) loopt. Ik kost Maarten vanaf nu een kaart per beurt terwijl ik wat extra beveiliging overhoud in de vorm van 3 open mana en een Vendilion Clique in de hand. En jawel, de combo komt op gang, er worden wat Rituals gespeeld en Maarten staat op 5 mana wanneer hij een LED speelt.
Omdat ik weet dat na de LED meestal de Infernal Tutor, of in dit geval misschien de Ad Nauseam, komt, speel ik in response op de LED mijn Vendilion Clique.

 Peek-a-boo!

Ik zie een Chain of Vapor en, jawel, de Infernal Tutor, die hij snel mag vervangen door een nieuwe draw. Storm is 5, Maarten mag wat mij betreft gerust verder doen, maar blijkbaar houdt het daar op. Nu ik nog een extra beatstick  heb, loopt de schade snel op en verliest Maarten vooraleer hij de ingrediënten heeft voor een nieuwe chain.
2-1

R4: VS Death & Taxes: 1-2 (2-1-1)
Uh-oh. Wanneer mijn tegenstander begint met een Plains en een Aether Vial, voel ik de bui al hangen. Het is m'n beste matchup niet en helaas moet ik toestaan dat een Phyrexian Revoker m'n Liliana lam legt. Vial op 3 doet mij meestal Flickerwisp-shennanigans vermoeden, dus mijn verbazing en ontzetting is bijzonder groot wanneer mijn 3/4 Tarmogoyf na een activatie van Vial op een Mirran Crusader botst en omvalt. Crusader is al vervelend genoeg, maar wanneer mijn Insectile Abomination, waarmee ik nog aan de race probeer mee te doen, in een Flickerwisp uit de Vial loopt, is mijn board leeg terwijl hij een 2/2 double-striker en een 3/1 flyer heeft...
0-1

G2 verloopt iets beter. Een Swords to Plowshares rekent af met mijn Tarmogoyf, maar mijn tegenstander houdt zich daarnaast vooral bezig met het gebruiken van z'n Rishadan Ports, waardoor hij zelf weinig doet. Ik heb echter landjes genoeg en slaag erin langzaam maar zeker een fatsoenlijke board presence op te bouwen met True-Name Nemesis, Vendilion Clique en Deathrite Shaman. Wanneer mijn tegenstander in mijn upkeep 3 van m'n landjes wil tappen, gebruik ik de mana nog snel voor een Krosan Grip op de Meekstone die me vertraagt, waarna het lachen hem vergaat.
1-1

In G3 houdt mijn deck plots een spontane staking waar de NMBS trots op zou zijn en moet ik me uiteindelijk tevreden stellen met een Wasteland, Deathrite Shaman, Brainstorm en Tarmogoyf. Mull naar 4 is sowieso al pijnlijk, maar wanneer de Wasteland geWaste'd wordt, de Deathrite die ik uiteindelijk kan spelen een ploeg hapt en er vervolgens een Thalia en een Rishadan Port verschijnen... Choke is er niets tegen. Met een reeds overweldigende positie speelt m'n tegenstander dan nog eens een Wilt-Leaf Liege en ben ik plots dood on the spot in plaats van na 1 beurt.
1-2

R5: VS TwelvePost: 2-0 (3-1-1)
Nog eens een bekend gezicht in ronde 5. Steve van MCM zit tegenover mij en ik heb het donkerbruine vermoeden dat hij TwelvePost speelt. En dat vermoeden blijkt te kloppen.

In G1 begin ik en krijg ik een T1 Delver. Steve opent met een Pithing Needle op Wasteland en maakt zijn intenties meteen duidelijk. Op mijn beurt flipt de Delver, en Thoughtseize ik. Ik zie een Repeal, Moment's Peace, Trinket Mage, Expedition Map als targets voor m'n discard. Ik zie de Expedition Map niet graag zitten, maar vermoed dat ik die met een Abrupt Decay kan slopen. Omdat Repeal op mijn CMC geflipte Delver mij ontzettend zou vertragen, kies ik de Repeal en Decay ik in mijn volgende beurt de Expedition Map voor Steve de mana heeft om hem te activeren. Mijn Delver krijgt gezelschap van een 4/5 Tarmogoyf terwijl er nog een Pithing Needle landt op Liliana. Omdat Steve niet echt de landjes vindt die hij wil vinden en ik voor 7 damage per beurt mep, eindigt het spel vrij snel, ondanks twee helpings van Moment's Peace.
1-0

Ook in G2 hoop ik met Thoughtseize wat interessants weg te kapen, maar een Brainstorm zorgt ervoor dat ik een soort zwarte Gitaxian Probe voor leven speel. Ik noteer een Misty Rainforest, Cloudpost, Eye of Ugin en Vesuva in z'n hand. Er wordt weer een Pithing Needle op Wasteland gespeeld, waardoor mijn twee exemplaren voorlopig alleen voor kleurloze mana tappen. Ondertussen ziet mijn eigen positie er met een Sylvan Library en twee Goyfs ook niet slecht uit. Ik Decay uiteindelijk de Needle en sloop zo 2 van zijn 3 Cloudposts, waardoor hij plots niet genoeg mana meer heeft om de All is Dust in zijn hand te casten en zo eigenlijk geen verweer meer heeft tegen twee gemene Goyfs.
2-0

R6: VS Miracles: 2-1 (4-1-1)
Ronde 6 en we zijn nog steeds live. Omdat ik al een draw en een loss gepakt heb, is het kwestie van deze wel te winnen. Uit de standings blijkt dat ik van de mensen met 10 punten de beste tiebreakers heb, dus ben ik, vooropgesteld dat ik win, vrij zeker van top 8.

Als ik zie dat ik tegen Tist van MCG mag spelen om mijn T8 te verdienen, zinkt de moed me echter in de schoenen. Niet alleen ben ik nog steeds een beetje ziekjes en ondertussen meer dan een beetje moe, maar Tist test ook veel meer en beter dan ikzelf en ik geef grif toe dat hij de betere speler is. Gelukkig telt geluk ook voor iets, en als ik kijk naar de kwaliteit van mijn Hymns...

In G1 krijg ik snel een Sylvan Library op het veld, die me ook in mijn vorige match tegen Miracles behoorlijk geholpen heeft. De extra kaarten die ik zou kunnen rapen zorgen ervoor dat mijn Liliana harder voor hem aankomt dan voor mij. De Vendilion Clique die hij aan het einde van mijn beurt speelt mept Liliana van 6 naar 3 loyalty, waarna ik haar nog kan activeren om van de Clique af te geraken.
Mijn eerste threats slagen er steeds in een beetje damage te doen alvorens verwijderd te worden en wanneer ik een Dark Confidant leg, lijkt de removal aan de overkant eindelijk op te zijn. Tist staat op 2 wanneer ik met Bob aanval voor lethal. Een spin van Sensei's Divining Top geeft Tist echter een Entreat the Angels in mijn beurt. Vastbesloten het onderste uit de kan te halen en het volle pond aan engelen voor hem te laten strijden, tapt mijn tegenstander uit voor dit mirakel... Recht in mijn Daze.
1-0

G2 is mijn slechtste pot Magic van de dag. Op beurt 2 heb ik een Deathrite Shaman liggen en speel ik met mijn twee landjes een Hymn to Tourach, die een Flusterstorm vangt. Apetrots counter ik die met Force of Will en een blauwe kaart... En besef dat ik nog steeds een kopie van de Flusterstorm niet kan betalen. Dom, dom, dom, en dat wordt nog veel dommer wanneer ik mijn Deathrite Shaman activeer... Om Brainstorm te spelen, een Force te drawen en met die tweede Force en een blauwe kaart de tweede kopie van Flusterstorm te counteren.

Zoek de fout, lezertjes!

Goddank dat ik dit pas na de match inzie, of ik zou nog veel erger aangedaan zijn. De Hymn resolvet dan wel, maar omdat ik beurtenlang land blijf rapen en de Brainstorm, waarmee ik hoopte die landjes in iets nuttig om te zetten met behulp van een Fetch, wordt gecounterd, gebeurt er aan mijn kant van het veld weinig relevants terwijl een Vendilion Clique me langzaam maar zeker aftuigt. De Keranos, God of Storms die nadien nog valt, is eigenlijk alleen maar icing on the paincake.
1-1

In G3 neem ik een snellere start en bouw ik een behoorlijke board presence uit terwijl Tist weinig actie raapt. Met 2 Tarmogoyfs en 2 Deathrite Shaman overextend ik echter een beetje en riskeer ik volledig uit het water geblazen te worden wanneer er dan toch een Terminus gemiracle'd wordt. Gezien ik nog wel een harde counter heb voor zo'n noodsituatie, is "riskeren" misschien een groot woord. De beurt voor ik voor lethal mep, vindt Tist met zijn Sensei's Divining Top blijkbaar de Terminus, en speelt die tijdens mijn upkeep. Hij ziet zelf (sneller dan ikzelf, in feite) dat ik in response mijn twee Deathrites kan activeren en hem zo op nul kan brengen, en steekt de hand uit.
2-1

Hèhè, dat was nipt. Alweer een T8 veilig gesteld, zoals mij wel vaker gebeurt wanneer ik in Mol speel. Deze keer moet ik echter de eer van Hasselt zelf hoog houden, omdat Maarten, die na de voorlaatste ronde 4-1 stond en zo normaliter in de T8 had kunnen drawen, wordt gedownpaird en jammer genoeg zijn cruciale match verliest van Johan Degruyter met Reanimator. Bummer.

QF: VS ANT: 1-2 (4-1-2)
Zoals OOK vaker gebeurt in Mol, speel ik in de T8 tegen Dries. Zoals EVENEENS vaker gebeurt in Mol, verlies ik die match. Thuisvoordeel, het valt blijkbaar niet te onderschatten.

In G1 word ik alweer het slachtoffer van Cabal Therapy. Omdat ik 3 Force of Will en een blauwe kaart heb, besluit ik die Cabal maar te counteren en 1 Force op te offeren om er 2 te redden. Helaas volgt dan ook nog een tweede Therapy, die me wèl m'n resterende Forces kost.Volledig sitting duck dus. Dries heeft voldoende leven om meer dan genoeg kaarten van z'n Ad Nauseam te rapen en combo't netjes uit.
0-1

Ook in G2 word ik zelf het slachtoffer van discard-spells, en verlies ik m'n enige counterspell aan een Duress. Dankzij een Deathrite Shaman drain ik Dries iedere beurt voor 2, een onderneming die veel te veel tijd kost. Wanneer ik nog een bescheiden Tarmogoyf op het veld breng en Dries op 6 staat, besluit hij ervoor te gaan. Ik heb geen harde counters, en besluit met Dries te vechten over de Lotus Petal die hij eerst speelt, om hem zoveel mogelijk mana te ontzeggen. De Spell Pierce betaalt hij, maar om de Daze te counteren crackt hij z'n Fetch, gaat zo naar 5 (terwijl ik een actieve Deathrite en een ondertussen 3/4 Tarmogoyf heb) om een land te halen... Waarmee hij mijn Daze Flusterstormt. Gezien mijn belabberde plays van vorige ronde, beschouw ik mezelf echter wel als de allerlaatste persoon die daar een opmerking over mag maken. De Petal resolvet, maar Dries heeft niet genoeg mana meer om te chainen. Ik untap en win.
1-1

Nihil novum sub sole in G3. Dries opent met een Xantid Swarm die ik helaas moet dulden, waardoor de Spell Pierce in mijn hand nutteloos worden. Vreemd genoeg volgt vervolgens een Cabal Therapy op precies die Spell Pierce (persoonlijk zou ik, als ik een Swarm had liggen, eerder voor Hymn gaan). Dries ziet nog twee Brainstorms in mijn hand steken en besluit die ook maar weg te halen door de Swarm op te offeren om Therapy back te flashen. Flash te backen. Te Flashbacken. U weet wat ik bedoel.
Het duurt echter eventjes eer Dries ervoor kan gaan, en tegen die tijd heb ik gelukkig een Force of Will met een blauwe kaart waarmee ik het cruciale punt in zijn chain, Infernal Tutor, kan counteren nadat hij z'n LED opoffert. Dries heeft nu geen kaarten meer op hand en wordt genadeloos afgetuigd door een geflipte Delver en een Tarmogoyf.  Met 1 kaart in de hand, een LED op het veld en op 1 leven begint hij aan z'n laatste beurt... En wat voor een beurt is me dat. De twee kaarten in z'n hand blijken een LED en een Ponder te zijn. Beiden worden gespeeld. De Ponder blijkt niet goed, een shuffle volgt. De blinde Ponder levert een Past in Flames op. Crack LED voor rood, discard PiF, betaal 2 mana erbij om Past in Flames te casten.... en win. Just my luck.
1-2

Soit. We mogen niet klagen (of we mogen het wel, maar doen het niet. Of toch niet te uitvoerig). Ondanks de blowout door een blinde Ponder heb ik nog steeds weer eens een T8 gespeeld, wat een goed begin is voor het nieuwe seizoen BLC-trials en een broodnodige opkikker voor het zelfvertrouwen. Bovendien ga ik niet met lege handen naar huis, en scoor ik:



Tot zover dus de BLC-Trial in Mol. Het is tijd de Thoughtseizes alweer eventjes van sleeve te veranderen en volgend weekend mijn geluk te beproeven in de WMCQ.
Ik zou graag van de gelegenheid gebruik maken om mijn dierbare lezers te vragen de poll in de rechterbovenhoek van deze blog in te vullen. Ik heb er eigenlijk geen idee van hoe nuttig/wenselijk het is alle kaartnamen te linken naar Gatherer, telkens als ze voor het eerst in een bericht voorkomen. Maak je mening kenbaar, en draag zo je steentje bij aan het verbeteren van Dr. Deathrite!

Plusjes:
+ Magic Club Mol voor de organisatie, de sfeer en de broodjes. Dat hoeft allicht niet steeds opnieuw gezegd te worden, maar ik doe het toch. Lekker puh.
+ Sylvan Library, de MVP van de dag.
+ Heerlijke plays met Vendilion Clique.
+ De crew van Hasselt in het algemeen voor het aangenaam gezelschap en Miel en Maarten in het bijzonder voor het vervoer.
+ T8 scoren. Duh.

Minnetjes:
- Maarten, die twee keer gedownpaird wordt tegen onmogelijke matchups en zo een vrijwel zekere T8 aan z'n neus voorbij ziet gaan. In eenzelfde adem echter wel een proficiat voor Johan, die ik het evengoed van harte gun!
- Beticht worden van tijd rekken. Ik snap zeker en vast de frustratie van mijn tegenspeler in R2; ik zou er zeker niet minder lastig om zijn als ik on the receiving end van de situatie was. Maar goed, 't is wat 't is, nietwaar...
- Verliezen van een bijzonder mooie Ponder. Kijk eens aan: dan klaag ik uiteindelijk toch. Een beetje. Ahem.

Thoughts? Discuss!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten