maandag 7 april 2014

04/04/2014: Flogging the Dead Horse

De tijd vliegt voorbij. Hoewel het wel gisteren lijkt dat er voor het eerst Legacy-avonden in Hasselt georganiseerd werden, was het afgelopen vrijdag alweer tijd voor de kers op de taart van het derde klassement (of is het nu het vierde?) : de top 8.
 
Vanavond spelen we voor 2 commander 2013 sets: er worden er 8 van de 10 op basis van de ranking gepickt, de winnaar krijgt nadien een tweede setje als negende pick, en een doosje gaat terug naar de winkel. In mensentaal: de winnaar krijgt een True-Name Nemesis en een tweede commanderdeck, de finalist een True-Name, Plaats 3&4 een Toxic Deluge en de rest... kan maar beter zien dat ze EDH als formaat leren waarderen.

Het zijn voornamelijk the usual suspects in de top 8: Maarten K., Maarten V., Tom, Niels, Benoit en ikzelf. Ook Arno is er op het nippertje nog in geslaagd 8e te worden. Ik hoor het u echter al zeggen, aandachtige lezer: "Dat zijn toch maar zeven namen?"

Geert, een van onze oorspronkelijke T8, besluit op de valreep dat de klassementsprijzen niet zo hard boeien, en geeft verstek. De open plek wordt gevuld door de 9e van het klassement: Tomek, die door slechts twee keer mee te spelen toch voldoende punten heeft vergaard.

To the surprise of exactly nobody speel ik Reanimator, omwille van de free wins die het deck soms heeft. Ik speel de gebruikelijke lijst, met wat tweaks  in het beestjespakket. Zo vinden ondermeer Grave Titan (vs Liliana) en Ruric Thar, the Unbowed (vs Maarten) hun weg naar mijn 75.
 
R1: VS Niels met Death and Taxes: 0-2
Niels speelt het deck dat ik voorspeld had. Precies omdat ik wist dat de kans groot was dat ik hiertegen begon, speel ik een Grave Titan en Inkwell Leviathan main. In Game 1 heb ik een snelle Entomb + Reanimate, en kies ervoor de Inkwell te gaan halen, omdat die zowel Karakas als Swords to Plowshare negeert. Ik slaag er bijna in Niels dood te meppen, maar hij koopt zichzelf nog een extra beurt door zijn Mirran Crusader te Plowen. Een relevante beurt, zo blijkt, want EOT vialt hij een Flickerwisp in, waaraan hij de volgende beurt een Sword of Fire and Ice hangt, zodat hij voor NET voldoende kan binnenschoppen. De Grave Titan die ik na mijn laatste aanval nog had teruggehaald met Animate Dead, kijkt samen met zijn zombies maar sip naar de lucht terwijl de bewapend Wisp overvliegt...
0-1
 
Ik blijf ervan overtuigd dat Inkwell mijn beste kans is tegen D&T omwille van de resilience tegen de removal die het deck speelt. Ook in G2 Reanimate ik de Leviathan, die net voor de finale aanval in een Celestial Flare loopt. Woorden doen onrecht aan de obsceniteiten die ik graag zou willen uitschreeuwen, dus laat ik het er maar op houden dat ik not amused  ben. Niels heeft dat mooi gedaan, en stoot niet onverdiend door naar de halve finale.
0-2
 
 
R2: VS Maarten met Reanimator (de gevreesde mirror!): 2-1
Ik geef toe: na mijn -mijns inziens- nipte verlies van Niels en het mislopen van de eer en glorie van de finale, heb ik een klein beetje last van tilt. Ik hou in G1 dan ook een allerbelabberdste hand. Het zal dan ook niemand verbazen dat Maarten een snelle Iona op tafel krijgt die zwart noemt, waardoor ik effectief uit het spel gelockt ben.
0-1
 
Tijd om me te herpakken. Ik begin in G2, en dat heeft voordelen. Ik krijg een Grave Titan in de graveyard en heb nog mana over om Maarten te Thoughtseizen om eventuele counters te slopen voor ik de Reanimate cast.  Maarten, goedzak dat 'ie is, Entombt in response zijn Iona, en Daze't dan de Thoughtseize. Works for me, denk ik, terwijl ik zijn Iona Reanimate en voor zwart kies.
1-1
 
Ook in G3 ben ik nog wat rattled, en hou ik een openingshand die bestaat uit 4 fetches, 2 Brainstorms en een Force of Will. Wanneer Maarten op zijn eerste beurt met Carefull Study Grave Titan en Griselbrand in de graveyard legt, voel ik de bui hangen. Ik topdeck een Ponder die whift, en besluit de beste Brainstorm van mijn leven te spelen. Ik moet, gezien ik beide landjes al getapt heb, een Reanimate en een Lotus Petal raken om hier uit te geraken.

... Wat, tot ieders verbazing, werkt. Ik zie een Entomb, een Lotus Petal en een Reanimate. Speel Petal target Griselbrand met Reanimate, en dankzij de extra Brainstorm met Force of Will kan ik zijn Force zelfs nog counteren. Like a Frenchman. Onnozel spelletje, en na deze match voel ik me moreel verplicht Maarten een pint te trakteren.
2-1
 
 
R3: VS Benoit met The Gate: 2-0
Bon, blijkbaar speel ik toch nog voor 5e plaats. Wie weet neemt iemand van de top 4 liever het deck met Unexpectedly Absent, dus hoop ik er toch nog de Toxic Deluge en Nevinyral's Disk uit te halen.

Ik speel tegen Benoit, en zoals in Hasselt voor de t8 de gewoonte is, mogen we elkaars lijst zien voor we beginnen.

... 4 Faerie Macabre op side. Ooooooh  boy. Lijkt erop dat ik de eerste moét winnen, en dan hopen geluk te hebben in de volgende games.

... Heb ik jullie even mooi op een dwaalspoor gezet. Geen spannende matches hier, folks, alleen maar twee turn 1 Iona, Shield of Emeria op zwart. Move along.
1-0 en vrijwel meteen daarna 2-0
 
Goed, dat was dat dan weer. De top 8 is gespeeld, en hoewel ik graag de finale had gespeeld (en gewonnen) voor bragging rights, ben ik toch tevreden na een avondje fijn Legacy spelen. Ik word 5e en mijn voorspelling komt uit: Niels kiest liever voor Unexpectedly Absent, waardoor ik een Toxic Deluge mee naar huis kan nemen.
 
 
 
Tomek, onze invaller, verslaat met Jund uiteindelijk Maarten V. in de finale, die voor de gelegenheid zijn Tin Fins nog eens had afgestoft. Well played, Tomek.
 
Maar natuurlijk: niet op je lauweren rusten. Hasselt zal koste wat het koste zijn eer terugwinnen!
 
Plusjes:
+ Een rustig Legacy-avondje na een lange werkdag doet deugd. Echt deugd.
+ Het meest memorabele spelletje dat ik met Reanimator ooit gespeeld heb, dankzij de beste Brainstorm ooit.
+ Toch nog een Toxic Deluge (En Nev's Disk voor de EDH!) scoren. Booyah!
+ Drie hoera'tjes (en meer ook) voor Tom Neven, voor de feilloze organisatie van alweer een mooi Legacyklassement. Dankjewel Tom!
 
Minnetjes
- Wel.... Eigenlijk geen. Ik vermoed dat ik misschien toch eens wat beter moet leren omgaan met tilt en dat ik ook best eens oefen op openingshanden en mulligans.
 
Wel, beste lezers, er zit alweer een klassement op... En het volgende is al begonnen! Ik nodig jullie allemaal van harte uit komende vrijdag in Hasselt, waar de tweede speeldag van het nieuwe klassement zal gespeeld worden. Kom voor de value, kom voor de glorie, maar vooral, kom voor de Legacy, en kom in grote getale!

Thoughts? Discuss?... Kom vrijdag langs, en geef me in eigen persoon je ongezouten mening! Tot dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten