maandag 7 april 2014

15/03/2014: BoM Trial in OP Gent

Ik weet het, ik weet het: dit verslagje komt een heel eind na datum. Het leven is druk genoeg buiten Magic om, en stiekem schaam ik me er gewoon voor een deck met Stoneforge Mystic te spelen. Na een avondje ronddollen op de plaatselijke Legacy-avond in Hasselt, heb ik de smaak te pakken, en omdat ik eventjes wat afstand van BUG wou nemen, besluit ik de BoM-trial in Gent dan maar met UWR Delver, in de volksmond beter bekend als Patriot, te spelen. Ik neem een vrij conventionele lijst, cut een Ponder, Daze en Spell Pierce en voeg er 3Jeroen-approved Stifles aan toe.

Stoneforge... Yuck. Ik voel me vuil.

R1: VS ANT: 2-1 (1-0)
Het toernooi begint uitstekend, dit verslagje... quite less so. M'n notities van deze match ben ik kwijt, maar het volstaat te zeggen dat ik onderhand wel weet hoe ik tegen stormdecks moet spelen en dat mijn persoonlijke touch in de vorm van 3 Stifles me geen windeieren heeft gelegd. Mijn tegenstander wint G2 omdat Storm dat nu eenmaal soms doet, maar in G3 zijn de ingeboarde Meddling Mages instrumenteel voor de overwinning.

R2: VS Manaless Dredge: 0-2 (1-1)
Joy. Met Merfolk of Reanimator speel ik graag genoeg tegen Dredge, maar met eerlijke decks als Team America of Patriot, heb ik er een bloedhekel aan. Het helpt ook niet dat het om de manaless versie gaat, waarmee ik net iets minder kan interageren, hoewel mijn Dazes beter zijn. Niet dat dat veel goed doet tegen terugkerende Ichorids en Bridges. Ik start heus niet slecht, maar Dredge komt sneller.
0-1


 
Het veliezen van Game 2 is grotendeels m'n eigen schuld, gezien ik niet naar een van m'n hate-kaarten mulligan. Wanneer mijn Stoneforge Mystic gecounterd wordt met Force of Will, word ik effectief gebrainstorm-locked (ik speelde de Mystic eigenlijk voornamelijk voor het shuffle-effect) en weet ik dat ik een probleem heb. Wel, nog meer dan al het geval was. shucks.
0-2
 
R3: VS Dark Depths Combo: 0-2 (1-2)
De relevante match-ups blijven maar komen vandaag. Hier mis ik m'n Deathrite Shamans het meest: ik heb weliswaar toegang tot de beste oplossing voor een 20/20 indestructible token met Sword to Plowshares, maar voor het eerst merk ik de inevitability die Dark Depths combo heeft. Dankzij Wasteland en Life From the Loam verlies ik gaandeweg al mijn witte sources, waarna mijn tegenstander zich geen zorgen moet maken om de witte instant. EOT token maken, en GG.
0-1
 
Wash, rince, repeat.
0-2
 
R4: VS Enchantress: 1-1-1 (1-1-2)
Ik geef het grif toe, dit verslagje is behoorlijk kort. Dit, beste lezer, om u het vele whinen mijnentwege te besparen. Het is absoluut leerrijk te spelen tegen decks die iets minder courant zijn, maar een ganse dag lang, en dan eens niet tegen een deck als D&T, BUG of miracles (match-ups die ik wèl wil testen) te komen... Blegh.
 
Maar goed. Enchantress dus. Dankzij Elephant Grass kom ik er achter dat de germ token van een Batterskull zwart is. Geen zorgen, dan equippen we die maar op de Delver die nog steeds niet geflipt is. Bash, rince, repeat.
1-0

 
 
Ik voel mezelf ontzettend slim wanneer ik in G2 een Green Sun's Zenith voor Enchantress counter. Ik voel mezelf aanzienlijk minder slim wanneer ik dus geen counter meer over heb voor de Solitary Confinement. Ik voel mezelf behoorlijk dood wanneer mijn tegenstander infinite gaat met Karakas en Emrakul.
1-1



Game 3 begint beter, en ik ken nu het gevaar van Solitary Confinement. Ik slaag erin landjes met een Utopia Sprawl te Waste'n, wat een beetje tijd oplevert, en ik leg een Meddling Mage op Solitary Confinement. Hier mag het publiek even bijschieten, trouwens; wat noem je in deze match-up in godsnaam met Pikula? Ik kan vervolgens nog een Replenish counteren die gortige dingen zou doen, maar de Sphere of Safety moet ik doorlaten. Ik kan niet genoeg mana ophoesten om door te komen voor de laatste 4 damage die ik nog moet doen, en mijn tegenstander is ook niet bij machte mij te mollen.
DRAW

R5: VS Jund: 1-2 (1-1-3)
Alles verloopt precies zoals ik wil dat het verloopt in Game 1: Ik slaag erin twee Deathrite Shamans te verwijderen terwijl ik een landje kan Waste'n. Daarenboven flipt mijn Delver vrij snel, en heb ik enkele beurten vrij spel tot hij genoeg mana heeft voor Abrupt Decay, wat hem dan weer wat tijd oplevert. Enkele beurten later zit ik met een Stoneforge en hij met een Liliana. Hij laat me een beestje opofferen, ik activeer de Stoneforge om Batterskull in het spel te brengen, en offer de Kor daarna met plezier op. Hij hoopt nog een tijd te winnen door Liliana's tweede ability later nog eens te activeren om van mijn Germ-met-stormram af te geraken, maar een goed getimede Stifle gooit roet in het eten.
1-0

Karma is a bitch. Zo fijn ik het in G1 vond mijn tegenstander zonder mana te zetten, zo hard baal ik wanneer mijn enige sources geWaste'd worden en mijn hand aan gort gescheurd wordt met Hymn. Dus zo voelt dat!
1-1

Vroeg in Game 3 maak ik een fout die fataal blijkt: ik laat na een Fetchland te Stifle'n. Dom, dom, dom. Of het nu aan dat ene landje ligt of niet, al snel kan ik zijn board niet meer aan: 1 dikke Goyf kan ik dan nog wel blokken met True-Name Nemesis, maar als er een tweede landt, raap ik daar helaas geen oplossing voor. Uiteindelijk klaag ik niet: na de vorige rondes waren deze spelletjes heerlijk interactief en had de balans evengoed in mijn voordeel kunnen doorslaan.
1-2

R6: VS Pox: 2-1 (2-1-3)
Heerlijk interactief, laat dat nu net niet zijn wat tegen Pox spelen is. In Game 1 krijg ik een pandoering van jewelste: een vroege Hymn haalt Swords to Plowshares en Stoneforge Mystic uit m'n hand, en laat me een Lightning Bolt die ik niet kan casten. Een Sinkhole houdt me van nog meer land en actie af en de Delver die ik kan sticken, vangt een Innocent Blood. Topdeck Bolt for added insult. Uiteindelijk blijft mijn tegenstander netjes controle houden, en maakt hij het spel af met Cursed Scroll.
0-1



Alle goede juju van mijn tegenstander moet in dat eerste spel gezonken zijn, want in G2 doet hij niet veel. Ik win op een single Delver die all the way gaat, nadat ik een paar keer geluk heb met zijn activatie van Cursed Scroll, zodat the little abomination that could blijft leven.
1-1

Game 3 kent een slechte start voor mij. De t2 Smallpox van m'n tegenstander molt m'n Delver, een landje en kost me nog een kaart op de koop toe: balen. Ik kom terug in het spel, en kan met een True-Name Nemesis uiteindelijk zijn Nether-beestjes racen. Close shave.
2-1

Eerder matig resultaat, moet ik toegeven, hoewel het aan de andere kant ook de eerste keer is dat ik Patriot op een toernooi speel. Ik heb alleszins weer goede oefening gehad en stap voor de gezelligheid samen met Maarten en Bart in de auto richting Leuven, om aldaar nog een trein naar het exotische Limburg te nemen.

Plusjes:
+ Oefening met een nieuw deck in een toernooiomgeving
+ Gezellige autoritten

Minnetjes:
- De matchups van vandaag. Ik ben me er terdege van bewust dat zulke decks nu eenmaal bestaan en je er op een toernooi altijd wel een paar zal tegenkomen, maar 4/6 rondes tegen zulke decks spelen... Not my cup of tea.

Thoughts? Discuss!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten