maandag 28 oktober 2013

25/10/2013: GP Antwerpen (Deel 1)

Na lang wachten is het eindelijk zover: GP Antwerpen gaat van start. Op vrijdag neem ik een dag vrij op het werk en spoor ik 's morgens al naar Antwerpen, om vanaf 's middags al mee te kunnen doen aan verschillende events.
 
Ik keek al lang uit naar deze GP. Het is geen Legacy, maar ik mag Modern wel en sinds het ontstaan van het formaat speel ik al m'n vertrouwde Melira Pod. Vrij duidelijk dus, waarmee ik de GP zal proberen te winnen.
 
... Of toch niet? In de vroege dagen van Modern kenden veel mensen de combo niet en kon je met het deck afgaan voor de tegenstander precies wist wat er aan de gang was.

Drie onschuldige creatures. Toch? Let that sink in for a while...
 
 

Daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg. Iedereen weet precies wat er gaat gebeuren en heeft voldoende maindeck en sideboard hate-kaarten om de combo lam te leggen, waardoor Melira Pod vaker wel dan niet een matig midrange deck is dat een goede engine heeft in de vorm van Birthing Pod waarmee je het juiste beest voor iedere situatie kan zoeken. Als je af en toe eens een spel wint op infinite damage of infinite life, des te beter. Maar reken daar maar niet op wanneer kaarten als Torpor Orb, Deathrite Shaman, Rest in Peace en Anger of the Gods courant gespeeld worden.
 
Daarnaast zijn ook mijn persoonlijke resultaten met het deck recent allesbehalve goed geweest. Een slecht gevoel bij het deck en een formaat waarin Merfolk een legit deck is? Let the last-minute testing begin!
 
Ik heb nog geen byes voor de GP, dus het lijkt wel een strak plan om met een GPT te beginnen. Ik schrijf me in en ontvang de fancy playmat. Het te testen deck? Merfolk!

Creatures
4 Cursecatcher
4 Silvergill Adept
4 Lord of Atlantis
4 Master of the Pearl Trident
3 Phantasmal Image
4 Merrow Reejerey
1 Thassa, God of the Sea
 
Spells
4 Vapor Snag
3 Remand
1 Mana Leak
4 Spreading Seas
 
Artifacts
4 Aether Vial
 
Lands
4 Mutavault
2 Cavern of Souls
14 Island
 
//Sideboard//
3 Spell Pierce
3 Hurkyl's Recall
3 Torpor Orb
3 Tidebinder Mage
1 Spellskite
2 Kira, Great Glass-Spinner
 
Event 1: GPT2 met Merfolk: 0-1
Ik wou dat ik kon zeggen dat deze GPT leerrijke playtesting was, maar niets is minder waar. In de eerste ronde kom ik uit tegen... Jawel, Birthing Pod.
 
Mijn opponent is wat nerveus en heeft niet veel ervaring met het deck, maar slaagt er in Game 1 uiteindelijk in de combo met Kitchen Finks op tafel te krijgen. Da's weliswaar geen kill, maar Merfolk is gewoon niet in staat torenhoge levenstotalen tot 0 te herleiden. In Game 2 raap ik twee Vapor Snags, waardoor ik goede hoop heb zijn combo te disrupten. Zelfs met zijn spellskite op het bord, kan ik met 2 Vapor Snags nog precies doen wat ik moet doen.
 
 Ik kan redelijk wat damage doen, terwijl mijn opponent Melira, Kitchen Finks en Cartel Aristocrat heeft liggen met een Spellskite. Ik voel me zelfverzekerd, tot mijn opponent ook Archangel of Thune neerlegt. Op dat moment eindigt voor mij deze single-elimination GPT.
 
Event 2: Modern Pick-up met Merfolk
Voor ik me inschrijf voor een tweede GPT, ga ik eventjes langs de verkoopstandjes. Ik scoor wat foil EDH-kaarten voor ik Erik tegen het lijf loop, die me vertelt dat ze nog 1 speler zoeken om een Modern Pick-up van start te laten gaan. Ik wil dringend nog wat met merfolk testen, maar heb niet veel zin om telkens 15 euro neer te tellen voor een single-elimination GPT, die ik, laten we wel wezen, allicht toch niet win. Een Pick-up event van 5 euro klinkt dus best interessant en ik schrijf me in.
 
R1: VS RG Nykthos: 2-1 (1-0)
Wen er al maar aan: mijn toernooiverslagen van de GP zullen vrij summier zijn. Ik heb al niet al te veel notities genomen en ergens tijdens het main event ben ik mijn notitieblok kwijt geraakt. Dusja...
 
Ik verlies een spel tegen RG Nykthos. Het is best een funky deck, dat manadorks legt tijdens de eerste beurten om vervolgens Deus of Calamity of Primalcrux te leggen. Een Nykthos, Shrine to Nyx en een Kessig Wolf Run moeten dan het spel afmaken. Dat lukt mijn tegenstander dus welgeteld 1 keer: door een Lord of Atlantis te mollen met Domri Rade heb ik niet genoeg devotion meer en wordt mijn Thassa, God of the Sea terug gewoon een enchantment, die niet kan blocken.

De overige twee games doen mijn Merfolk precies wat ze moeten doen. Aether Vial, Lords en Spreading Seas zorgen ervoor dat ik voor massief veel damage kan slaan, terwijl Tidebinder Mages en Vapor Snags ervoor zorgen dat Deus of Calamity mij niet meer kan aanvallen.
 
R2: VS Raffinity: 2-1 (2-0)
Raffinity is al heel wat meer mainstream dan RG Nykthos, en ik ken deze matchup tamelijk uit Legacy, waar die niet bepaald in het voordeel van de vissenkoppen is. Modern is echter een ander formaat, en Merfolk is hier meer aggro dan controle.
 
In het eerste spel win ik de race met mijn opponent door de Spreading Seas waardoor al mijn visjes kunnen islandwalken.
 
In Game 2 vergaat het mijn tegenstander dan weer beter. Zelfs een Hurkyl's Recall die zijn hele board terug naar zijn hand stuurt, doet niet veel meer dan me een beurt uitstel geven, gezien Raffinity zowat alles meteen terug kan neerleggen.
 
Game 3 is oprecht spannend. De race gaat snel, en we komen op het punt dat mijn tegenstander op 3 leven staat. Dankzij de actieve islandwalk, is dit dus de laatste beurt die hij zal krijgen. Anderzijds heeft hij wel meer artifacts liggen dan ik leven heb, een Ornithopter en een Arcbound Ravager. Een win voor hem, ware het niet dat ik de Vapor Snag heb.
Mijn tegenstander weet dat die kaart in Merfolk gespeeld wordt en is zich bewust van het gevaar. In een mooie imitatie van Ben Stark vraagt hij me wat de precieze wording is van Vapor Snag. Ik weersta de verleiding om in mijn hand te kijken en hem de wording  te geven, waardoor hij te weten zou komen dat ik de Snag heb en zeg m'n opponent dat hij best een Judge roept om de precieze regeltekst te vragen. Ik weet niet welke outs hij eventueel nog heeft, maar omdat ik wel heel graag wil dat mijn opponent alles opoffert om zijn Thopter lethal te maken, geef ik de indruk de Snag niet te hebben door de Judge ineens zelf ook nog eens naar de precieze wording  van de kaart te vragen.
 
 
 
Alles gaat volgens plan: de Thopter wordt groter ten koste van de andere artifacts en vangt vervolgens een Vapor Snag. Win voor visjes.
 
R3: VS ???: ID
Testen is fijn, maar value is dat ook. Daarenboven blijken de judges onze tafel nodig te hebben voor andere Pick-up events. Mijn tegenstander en ik besluiten te splitten, waardoor we allebei 4 boosters Theros winnen, i.p.v. 5 en 3.
 
== Intermezzo ==
Een andere reden om wat sneller te stoppen met de Pick-up, is het feit dat een van mijn favoriete Magic artists net aangekomen is: RK Post. De allereerste rare die ik ooit had, was een Avatar of Woe uit een booster Prophecy dat bij een nummer van Inquest zat, een tijdschrift dat ik destijds kocht voor het Pokémon TCG. De rijen vallen nu nog goed mee en tijdens de GP zelf zal ik er allicht geen tijd meer voor hebben, dus ik ga eventjes wat kaarten laten signeren. Blijkbaar heeft RK Post ook de playmat van de GP gedaan, dus laat ik die ook maar signeren. In de wachtrij zie ik ook dat hij playmats verkoopt met Avatar of Woe erop, dus verlaat ik het standje met twee gehandtekende playmats.
 
Gesigneerd en helemaal van mij. Bitchin'.
 
== Einde intermezzo ==
 
 
Vervolgens is het weer business as usual. Ondanks het feit dat Merfolk vertrouwd aanvoelt en lekker speelt, staat mijn lijst niet op punt en besluit ik uiteindelijk toch maar voor Melira Pod te gaan, een deck waarvan ik de finesses volledig onder de knie heb. Bovendien gaat er dadelijk ook een Legacy Warm-up van start, waarin byes te winnen zijn voor het Legacy side-event van zondag. Die heb ik uiteraard niet nodig, gezien ik dag 2 wel ga halen, maar toch schrijf ik me in, voor het onwaarschijnlijke geval dat...
 
 
Event 3: Legacy Warm-up met BUG Delver

Ronde 1 van de Warm-up, en wie zit er tegenover me? Steve! Kom ik verdorie all the way naar Antwerpen om Magic te spelen, mag ik al meteen tegen een van de vaste Legacyklanten van Hasselt.
 
Game 1: VS Death and Taxes: 0-2 (0-1)
Dat Death and Taxes een bijzonder slechte match-up voor me is, weet ik nog van de BoM-trial in Mol. Ook deze keer heb ik weinig in de pap te brokken. Voor ik zijn Aether Vial raak met Abrupt Decay, komt er eerst nog een Serra Avenger uit die plots als een muur opdoemt voor mijn geflipte Delver of Secrets. Mijn aanval ligt stil, Steve krijgt er nog een Thalia bij en de game glipt me langzaam uit handen omdat ik niets relevants bijraap.
0-1
 
Game 2 verloopt niet veel beter. Een Fiend Hunter of all things steelt mijn relevante beestje en neemt vervolgens kleine beetjes van m'n leven terwijl ik niets raap. De Batterskull die hij zoekt met Stoneforge Mystic kan ik raken met Krosan Grip, maar aan de Sword of Light and Shadow die daarna volgt, kan ik niet meer ontsnappen.
0-2
 
Game 2: VS Bye: 2-0 (1-1)
Een episch duel dat ik nipt win. Because I'm awesome.
 
Game 3: VS ANT: 2-1 (2-1)
Deze match-ups herinneren me eraan waarom ik zo graag BUG speel. Het eerste spel verlies ik: ik moet zijn Silence counteren om hem een beetje op z'n hoede te houden, maar hij gaat perfect af in de laatste beurt die hij heeft voor ik hem doodschop.
0-1
 
Maar geen zorgen, na sideboarden is deze match-up quasi niet te verliezen. Mijn Hymns blijven beter dan doorsnee Hymns: de eerste haalt 2 Lion's Eye Diamonds weg, de tweede een Xanthid Swarm en Empty the Warrens. Mijn tegenstander kijkt gedegouteerd, vooral na de Hymn die de LED's uit z'n hand scheurt.
1-1
 
Is er iemand die mij een playset Hymn to Tourach kan alteren met deze afbeelding? Of een playmat, misschien?
 
 
Game 3 verloopt vrij kalmpjes. Discard en counters verhinderen dat mijn tegenstander veel doet, terwijl mijn geflipte Delver hem langzaam doodslaat.
2-1
 
Game 4: VS Sneaky Show: 1-2 (2-2)
De eerste game win ik alweer op Hymn to Tourach: op mijn derde beurt kan ik hem twee keer Hymnen. De eerst vangt een Force of Will met Swan Song, de tweede haalt een Force en een Griselbrand weg. Veel meer kan mijn tegenstander niet doen terwijl mijn Goyf hem doodslaat.
1-0
 
Game 2 verloopt minder vlot: ik raap niet veel counters en kan mijn tegenstander niet doodslaan voor Griselbrand landt. Vandaar is het huilen met de pet op.
1-1
 
In Game 3 maak ik een speelfout die ik onder geen beding had mogen maken. Als ik correct had gespeeld, had ik evengoed verloren, maar deze game is een stevig leermoment geweest.
Wanneer mijn opponent Show and Tell speelt, heb ik in mijn hand een Tarmogoyf, Liliana, Force of Will en een blauwe kaart zitten. Ik redeneer dat ik die maar laat resolven, omdat ik het beest dat komt volgende beurt kan weghalen met Liliana terwijl ik nog Force back-up heb om de Liliana erdoor te krijgen.
Het draait niet uit zoals het in m'n hoofd gaat. Mijn tegenstander legt Griselbrand neer. In zijn volgende beurt speel ik Liliana. Hij Forcet, ik Force zijn Force. Hij zoekt vervolgens 7 kaarten met Griselbrand, kan de Liliana zo counteren en wint het spel. Obviously heeft de misplay mij dit spel niet gekost: als ik zijn Show and Tell wel gecounterd had, had hij de Force. Maar toch. Algemene vraag naar de lezers out there: Wat denken jullie? Volgen jullie mijn redenering? Had ik het beter anders gedaan? Ik hoor graag reacties in de comments.
1-2
 
Met 2-2 win ik weliswaar nog twee boosters, maar echt gelukkig ben ik niet. Het is ondertussen al laat, dus ik verlaat na de Legacy Warm-up stilaan de venue en begeef me naar mijn slaapplaats voor de nacht.
 
Volgende keer: GP Antwerpen, The main event!

 

2 opmerkingen:

  1. Dit is toch humoristisch bedoeld he? Want bij het lezen hiervan ga ik plat! xD
    Sorry Jeroen, beetje plagen he!

    Ik zou zelf de show & tell counteren gezien je wist dat hij griselbrand speelde van game 1!

    Also, volgende keer Decklists en + - sectie aub ^^ I enjoy those.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Show en Tell (proberen) counteren, inderdaad omdat Griselbrand je wellicht de game kost als hij die heeft.
    Maar ook: indien je opponent (rode) mana open heeft, verliest je wanneer hij Sneak Attack zou droppen vanaf de S&T en onmiddellijk voor Emrakul kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen