vrijdag 4 oktober 2013

02/10/2013: Birthing Pod Brawl in Leuven

Theros is net uit, ik moet nog mijn boosterbox oppikken bij een vriend in Leuven en ik ben al tijden niet meer in mijn oude speelhol De Spelfanaat geweest. Reden genoeg dus om nog eens naar Leuven te treinen en deel te nemen aan het maandelijkse moderntoernooi: de Birthing Pod Brawl.

Ronde 1: VS Witte Hatebears: 2-1 (1-0)
De eerste ronde begint chill. Mijn tegenstander Bram ken ik ondertussen van een handvol legacytoernooien en  ik heb al een licht vermoeden wat hij speelt. En inderdaad, zolang er een formaat is met Thalia, Aether Vial en Flickerwisp speelt Bram witte weenies.
 
Game 1 is vrij snel voorbij. Op beurt 3 of 4 heb ik een Kitchen Finks, Melira en Viscera Seer liggen. Ik sta op een slordige 100.000 life en herhaal vervolgens de loop nog eens tot ik met het scryen een Murderous Redcap vanboven kan leggen. Die moet ik zelfs niet meer trekken, want Bram ziet dat hij me toch niet meer naar 0 kan brengen en raapt zijn kaarten bijeen.
1-0
 
U kent het klappen van de zweep al: game 2 is naar goede gewoonte hard falen. Bram zet stevig in op mana denial dankzij twee Ghost Quarters, die naast een Leonin Arbiter en Aven Mindcensor rasechte wastelands worden. De Path to Exile waar hij een relevant combostuk mee weghaalt, wordt zowaar beter dan een Swords to Plowshares. Een ander combostuk hapt een Sun Lance. Ik kan geen landjes of beestjes in het spel houden, en krijg gemaan op m'n doos.
1-1
 
Voor game 3 zit ik blijkbaar op het aggro-plan. Dat valt enigszins stil wanneer Bram een Restoration Angel in het spel krijgt naast een Leonin Arbiter. Ik trek een Sigarda, Host of Herons waarmee ik de aanval probeer verder te zetten, maar die loopt na een activatie van Aether Vial tegen twee Restoration Angels aan. Eentje is er alleszins weg en de verse Murderous Redcap die sterft en terugkomt kan zijn Leonin Arbiter, die mijn eerste, reeds gestorven Redcap had geblockt, afmaken. Mijn Birthing Pod wordt weer actief en ik kan tutoren naar beestjes die me het spel winnen.
2-1

Ronde 2: VS Goblins: 2-0 (2-0)
Goblins. Als Merfolk-speler in Legacy en onschuldig slachtoffer van net iets te veel foutgelopen Empty the Warrens, heb ik een hekel aan de groene mannetjes. Deze kereltjes zijn echter niet zo eng; Hoewel hij begint met een Goblin Guide, voorkom ik dat die al te veel schade doet door een T2 Wall of Roots af te leggen. Mijn tegenstander kiest ervoor eerst een legertje te bouwen met Dragon Fodder en Krenko's Command alvorens de druk te verhogen, wat mij genoeg tijd geeft om de combo te vinden en naar 800.000 life te gaan (Het is een rood deck, dus gain ik maar een extra 700.000, just to be sure ). Mijn opponent scoopt.
1-0

De tweede Game verloopt niet beter voor mijn tegenstander. In mijn openingshand zit de combo met Kitchen Finks, zodat  ik op beurt 3 infinite kan gaan zonder te moeten zoeken naar combostukken.
2-0
 
Ronde 3: VS Splinter Twin: 1-2 (2-1)
Door tijdens de vorige rondes wat rond te kijken, weet ik dat m'n tegenstander Splinter Twin speelt. Hij weet eveneens dat ik Project Melira speel, en geen van beiden voelt zich gemakkelijk bij de matchup, die gewonnen wordt door de speler die het eerst zijn combo vindt.

In Game 1 ben ik dat. Omdat life totals in deze matchup niet uitmaken, gebruik ik mijn shocklandjes en Birthing Pod agressief. Ik krijg de combostukken en Spellskite op tafel, zodat ik ongehinderd naar 800.000 kan klimmen en de Redcap bovenaan kan leggen. Mijn tegenstander probeert, omdat het nu eenmaal z'n enige window is en mensen soms domme fouten maken, een Boomerang te spelen op mijn Melira in response op de Persist-trigger van Redcap. Ik ben gelukkig niet zo'n ontzettende oelewapper dat ik de Spellskite vergeet en redirect de Boomerang naar Spellskite, waardoor ik het spel noodgedwongen eindig met 799.998 leven.
1-0
 
In Game 2 vind ik mijn combo niet. Op aggro krijg ik mijn tegenstander op 8 leven voor hij afgaat met Deceiver Exarch. Naderhand blijkt dat ik nog een beurt extra had kunnen leven, als ik mijn Orzhov Pontiff gebruikt had om de aanvallende Exarch een power van 0 te bezorgen, een feit waar ik had over gekeken, omdat ik de Pontiff (volledig ten onrechte) slechts beschouwde als een manier om beestjes te doden en het verlagen van de power niet in me was opgekomen. Lesson learned.
1-1
 
Game 3 is razend spannend. Het vroege voordeel van een Linvala, Keeper of Silence verlies ik wanneer ik met de engel aanval omdat op dat ogenblik het aggro-plan de beste keuze lijkt, en er twee Pestermites met Flash gespeeld worden om Linvala dood te blokken. Uiteindelijk krijg ik mijn tegenstander op 3, nadat een poging om met Redcap infinite te gaan mislukt door een Boomerang op Melira in response op de Persist-trigger. Mijn Melira is nagenoeg nutteloos geworden, en ik pod haar weg om opties te zoeken. Ik tap mijn mana ontzettend verkeerd om Pod te activeren: ik kan weliswaar een Eternal Witness gaan halen die op haar beurt mijn Path to Exile uit de graveyard terughaalt, maar omdat ik mijn witte source getapped heb, kan ik die niet spelen wanneer mijn tegenstander in zijn beurt een Kiki-Jiki neerlegt en infinite Deceiver Exarchjes maakt.
1-2
 
Ronde 4: VS GW Hate Bears: 0-2 (2-2)
FML. Tegen een beetje hate kan ik het nog wel halen. Als er echter Leonin Arbiters op elkaar gestapeld worden, met daarnaast nog Aven Mindcensors en Ghost Quarters, kan ik gewoonweg niets meer doen. Bovendien erger ik me mateloos aan het feit dat mijn opponent er op blijft staan dat dit voor hem een slechte matchup is.
0-1 en vrij snel daarna 0-2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten