zondag 29 september 2013

28/09/2013: Theros Release (Deel 1)

Theros release! Een Magic: The Gathering set volledig in het kader van de Griekse mythologie! De Heroes die bij de verschillende fases van The Hero's Path horen, zien er heerlijk uit. Om ze allemaal te verzamelen,  moet ik dus Prerelease, Releases en Gamedays spelen. Wat betekent dat ik vandaag mij nog eens een keer aan draft waag.
 
Ik heb een beetje een haat-liefde-verhouding met limited formaten. Enerzijds suck ik dermate in Sealed dat ik zelfs met een zieke pool vol witte en blauwe vliegers, gecombineerd met Ajani, Caller of the Pride en Jace, Memory Adept, 0-3-drop ga, anderzijds slaag ik er in draft steeds in tegen alle verwachtingen in  een schappelijk resultaat neer te zetten, zoals die ene keer dat ik in een Time Spiral draft tweede werd door wit-rode reanimator te draften (Icatian Towncrier + Akroma, Angel of Wrath + Ressurection is blijkbaar een ding). Ook vandaag zal "rood-witte shenanigans" een goede deckkeuze blijken.
 
Gezien er prijsboosters zijn op het einde van de drafts, wordt er niet gerarepickt. Wat je opendoet, mag je ook effectief houden. Gedeeltelijk als rare pick, gedeeltelijk in de overtuiging dat het een goede kaart is, draft ik in pack 1, pick 1 een Hammer of Purphoros. Omdat ik tamelijk onder de indruk was van de heroic-mechanic op de Prerelease, besluit ik er wit aan toe te voegen, en rood-wit heroic te forceren. Wat mij deze ontzettende pile oplevert:
 
1 Favored Hoplite
2 Akroan Crusader
1 Yoked Ox
1 Priest of Iroas
1 Phalanx Leader
1 Cavalry Pegasus
1 Leonin Snarecaster
1 Setessan Battle Priest
1 Epahara's Warden
1 Purphoros's emissary
1 Akroan Horse
2 Decorated Griffin.
 
1 Messenger's speed
1 Coordinated Assault
1 Spark Jolt
1 Battlewise Valor
1 Ordeal of Heliod
1 Hammer of Purphoros
1 Dauntless Onslaught
1 Portent of Betrayal
1 Rage of Purphoros

8 plains
9 mountain
 
Zoals gezegd, een complete pile, zonder enige deftige late game. Blijkbaar hebben de mensen rond mij ook zwaar in mijn kleuren gedraft, zodat ik geen echte bommen heb. In feite had ik moeten overspringen op een toegankelijkere kleur, zoals blauw, in plaats van koppig vol te houden. Ik heb op de Prerelease echter gemerkt dat het formaat eerder traag is en er weinig mensen de eerste paar beurten iets spelen. De tegenstander op snelheid pakken, da's het plan.
 
R1: VS RB Minotaurs: 2-1 (1-0)
Reeds in G1 leer ik de belangrijkste les van vandaag: Cavalry Pegasus moet serieus genomen worden. Mijn tegenstander gaat eerder traag van start en heeft weinig interactie met mijn Pegasus en vliegende humans. Voor zijn dikkere beesten heb ik Ephara's Warden. Ik haal het vlotjes in de lucht.
1-0
 
Game 2 verloop minder vlot. Dikkere beesten aan zijn kant, geen flyers bij mij. Als ik dan nog eens speelfoutjes begin te maken, loopt het slecht af.
1-1
 
Game 3 leert me een tweede les van de dag: Akroan Horse ziet er idioot uit, maar is verdomd vervelend. Mijn tegenstander moet zijn kostbare removal op zijn gekregen paard gebruiken voor ik teveel soldier tokentjes krijg. Uiteindelijk kan ik nèt voor lethal slaan met een Phalanx Leader en een Cavalry Pegasus die gebufft worden door Dauntless Onslaught en een getopdeckte Coordinated Assault, tot zichtbaar grote frustratie van mijn tegenstander.
2-1
 
R2: VS UR something: 2-0 (2-0)
In Game 1 komt mijn deck er prima uit. 1-drop, Phalanx Leader, Dauntless Onslaught, voor mijn tegenstander z'n eerste beestje heeft gelegd. Hij ziet dat het voor hem een uphill battle wordt, en scoopt niet lang nadat hij de 10 life gepasseerd is.
1-0
 
Game 2 gaat trager van start. Mijn beestjes doen niet al te veel damage voor de beesten die mijn tegenstander neerlegt te groot zijn om aan te vallen. Een Akroan Horse waar mijn tegenstander geen removal voor heeft en mijn Phalanx Leader zorgen voor de oplossing. Hoewel hij op dat moment voorstaat op het bord, scoopt mijn tegenstander wanneer hij beseft dat hij uiteindelijk bedolven zal worden onder 1/1 soldaatjes.
Als rasechte classicus een spelletje M:tg winnen met het Trojaanse Paard? Mijn dag is alvast geslaagd!
2-0
Timeo Danaos et dona ferentes!
 
 
R3: VS WG heroic: 1-2 (2-1)
Met een deck dat in de verste verten op niets trekt sta ik dan blijkbaar toch in de finale in onze pod van de eerste draft, dankzij een handvol lucky topdecks en een paar scoops die me lang uitgerokken spelletjes met Trojaanse paarden bespaard hebben. Helaas kan het niet alle dagen feest zijn. Dat blijkt ook, voor zowel mij als mijn tegenstander, uit de eerste twee potjes van ronde 3
 
In Game 1 doet mijn tegenstander niets door mana-screw na enkele mulligans.
1-0
 
In Game 2 zijn de rollen omgekeerd, en doe ik niets door mana-screw na een mulligan naar 5.
1-1
 
Het duurt tot Game 3 eer we eindelijk echt een potje Magic spelen. In deze match functioneert mijn deck zoals je zou verwachten dat het dat doet (slecht) en verlies ik, doch niet zonder weerwerk te bieden, van beesten die net iets dikker zijn dan de mijne, en bovendien ook nuttige heroic triggers hebben.
1-2
 
Ik besef maar al te goed dat ik veel beter met deze draft wegkom dan ik had gemogen. Lucky topdecks hebben tijdens de afgelopen drie rondes een slechte draft gecompenseerd, en ik mag erg blij zijn met het resultaat. Deze wetenschap spoort me aan in de volgende draft, die rondes 4-6 van de Release zal bepalen, wat beter na te denken, en eens een ander archetype te proberen draften.
 
Plusjes:
+ Een match winnen met het Paard van Troje
+ Cavalry Pegasus
+ Onzettend mazzelen met heroic-triggers
 
Minnetjes
- Na -tig boosters nog altijd geen God, Planeswalker of Thoughtseize opendoen. Of ièts van waarde, for that matter. Van een Swan Song en een Hammer of Purphoros word ik nu bepaald niet wild.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten