zondag 29 september 2013

28/09/2013: Theros Release (Deel 2)

2-1 met een janky rood-wit heroic deck is blijkbaar genoeg om in de eerste draftpod van de tweede helft van de Theros Release te komen. Ik zit aan tafel met de winnaars en finalisten (en twee andere random 2-1's) van de vorige draft. Mensen die weten waar ze mee bezig zijn, dus. Voor ik m'n eerste booster openmaak, spoor ik mezelf aan iets beter te draften. Zwart heeft goede removal. Monstrous is een goede lategame. Alles behalve rood-wit heroic.

... Tot ik in mijn eerste booster Anax and Cymede naar me zie terugstaren.
 
 
Beter dan dit worden heroic-triggers niet, en ik blijf ervan overtuigd dat het draftformaat van Theros eerder aan de trage kant is. Ik zit deze keer blijkbaar wel goed, want ik word niet gecut, en krijg de beste kaarten van mijn vorige deck en nog wat leuke extraatjes terug. Deze keer moet ik zowaar speelbare kaarten cutten om mijn deck toch binnen de perken te houden. Het resultaat mag er zijn:
 
1 Akroan Crusader
1 Yoked Ox
1 Favored Hoplite
1 Hopeful Eidolon
1 Akroan Hoplite
1 Phalanx Leader
2 Cavalry Pegasus
2 Wingsteed Rider
1 Anax and Cymede
1 Labyrinth Champion
1 Ill-tempered Cyclops
 
1 Coordinated Assault
2 Gods Willing
1 Lightning Strike
1 Ordeal of Heliod
1 Battlewise Valor
2 Dauntless Onslaught
2 Portent of Betrayal
1 Gift of Immortality
 
10 Plains
7 Mountain
 
I like where this is going. Met Anax and Cymede en Labyrinth Champion krijg ik twee heel erg sterke heroic-effecten. 2 Dauntless Onslaught en een Coordinated Assault zullen ervoor zorgen dat ik die effecten vaak genoeg zal kunnen triggeren. Mooi meegenomen is dat bijna al mijn beestjes humans zijn, waardoor mijn twee Cavalry Pegasus extra nuttig zullen zijn.
 
R1: VS RG goodstuff: 2-1 (1-0)
Mijn tegenstander voor deze ronde had niet te klagen van zijn boosters. Een Stormbreath Dragon en een Thoughtseize, had ik gehoord. Ik wist alvast dat de draak problemen zou geven.
Game 1 is hoegenaamd niet spannend. De curve van mijn deck komt mooi tot uiting wanneer ik achtereenvolgens een one-drop, een two-drop en een Wingsteed Rider kan spelen voor mijn tegenstander zijn eerste beestje kan afleggen. De heroic-triggers doen hun werk, en voor ik het weet, kan mijn Wingsteed Rider voor lethal slaan.
1-0
 
Ik bespeur een trend. Zoals wel vaker verloopt Game 2 vrij slecht voor me. Ik moet naar 5 mullen, ik stumble wat op beestjes en mana. Uiteindelijk heb ik een Wingsteed Rider met Gift of Immortality erop om mezelf een beetje te verdedigen, maar ik kan nooit uit het defensief geraken.
1-1
 
Game 3 is weer een echte pot Magic. De beesten van mijn tegenstander zijn groter dan de mijne, maar vliegen niet. Ik kan rustig damage doen tot de draak landt.
 
Flying en protection from white. Uh-oh.
 
 
Da's even slikken... Gelukkig heb ik al enkele beurten een Portent of Betrayal vast, die ik gespaard heb voor relevantere creatures dan een random Nessian Courser. Guess that pays off. Mijn tegenstander kijkt vol afschuw toe hoe ik voor een beurt zijn draak steel en hem een stevig pak slaag verkoop. Helaas niet lethal, waardoor ik nog steeds met een probleem zit. Ik besluit mijn numerieke overmacht te gebruiken, en beestjes tegen hem aan te slaan. Iedere aanval verlies ik wel een beestje aan de draak, tot een Yoked Ox met een +1/+1 counter van Phalanx Leader mijn tegenstander van 4 naar 3 brengt. Precies binnen het bereik van de Lightning Strike in mijn hand.
2-1
 
 
R2: VS de mirror!: 2-0 (2-0)
Het moet gezegd worden, heel eerlijk was deze match niet. Mijn tegenstander zat in de draft twee plaatsen naast mij en kreeg twee keer boosters langs mijn kant door. Hij had net als ik een Anax and Cymede opengedaan en was ook tot de slotsom gekomen dat heroic  een goed deck kon zijn met zo'n bomb. Helaas werd hij dus stevig door mij gecut, en stelde zijn deck niet zoveel meer voor.
 
 
Game 1 van deze ronde is de eerste keer dat ik mijn Anax and Cymede kan spelen. De koning en koningin van Akros domineren meteen the red zone, en blijven dat doen tot mijn tegenstander op 0 staat.
1-0
 
Game 2 is zo mogelijk een grotere blow-out. Niet alleen Anax and Cymede, maar ook Labyrinth Champion belanden aan mijn kant van het veld, waardoor ik door middel van heroic-triggers zijn beestjes systematisch kan afschieten. De Champion krijgt ook nog een Gift of Immortality, om te verzekeren dat mijn tegenstander niet meer vanaf geraakt. Deze strategie werkt, en ik win vlotjes.
2-0
 
R3: VS UB: 1-2 (2-1)
Ik weet dat mijn tegenstander UB speelt, en verwacht hem dan ook vlotjes te kunnen overrompelen met early game action.
In Game 1 lukt dat prima: een Hopeful Eidolon op beurt 1 krijgt op beurt 2 een Ordeal of Heliod en slaat zo mijn tegenstander naar beneden en mij naar boven. Ik kan de druk hoog houden met andere snelle beestjes, en beland dankzij de Ordeal ergens in de 40 voor mijn tegenstander bezwijkt.
1-0
 
Ook in Game 2 kan ik een Ordeal of Heliod op een 1-drop leggen. De aggro doet z'n werk en ik krijg m'n tegenstander op een vrij laag levenstotaal; maar helaas net niet in range van mijn Lightning Strike. Hij stabiliseert met en Master of Waves die een stevige verdedigingsmuur aan tokens maakt, en een Gray Merchant of Asphodel die hem nog verder buiten bereik van de Lightning Strike brengt. Hij heeft de numerieke overmacht, ik kan niets aan zijn Master of Waves doen dankzij de protection from red, en hij overspoelt me (pun intended ) met elemental tokens.
1-1
 
Game 3 verloopt helaas niet volgens plan. Ik start lang niet zo snel als tijdens de vorige spelletjes en hink wat achterop wat creatures betreft. Removal van mijn tegenstander zorgt ervoor dat ik niet kan bijbenen, en het hele spel lang achter de feiten aanloop.
1-2
 
Ik ben een beetje zuur over de tweede game van de laatste ronde, waar de overwinning binnen handbereik had geleken tot de Gray Merchant of Asphodel neerkwam. Dan bedenk ik me dat 4-2 gaan niet slecht is, zeker omdat ik geen frequent drafter ben. Ik neem nog twee boosters als prijs in ontvangst (die naar goede gewoonte vol crap zitten) en besluit dan met Arno een pizza te gaan eten en wat verder te brainstormen over een wit-rood heroic deck in standard.
 
Plusjes
+ Goede rares in mijn kleuren en strategie opendoen
+ Portent of Betrayal klaarhebben voor een Stormbreath Dragon, allicht de leukste play van de dag.
+ Niet gecut worden
 
Minnetjes
- Na een fatpack, 4 release setjes, 2 drafts en een handvol losse prijsboosters nog altijd geen God, Planeswalker, Thoughtseize of goede mythic hebben.
- De overwinning binnen handbereik hebben en ze dan door de vingers laten glippen.
- Verliezen door een Merfolk. That's supposed to be my thing!
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten